Våra utbildningar

Handledar och -Introduktionsutbildning

Hos oss på Globens Trafikskola kan du minst en gång i veckan ta del av våran introduktions- och handledarutbildning. Den är matnyttig och ge dig som handledare de verktyg och den kunskap du behöver för att kunna handleda privat på ett tryggt sätt. Den som handleder måste ansöka och bli godkänd för varje elev som du vill handleda vid privat övningskörning. Du ansöker om att bli godkänd som handledare hos Transportstyrelsen

Den som skall ta körkortet och alltså handledas måste också gå samma utbildning. Utbildning gäller i fem år från dagen den då ni gör den. För att sedan börja övningsköra privat så behöver eleven ha ett giltigt körkortstillstånd och handledaren ett giltigt handledarbevis.

globen trafikskola

Risk 1

Riskettan, risk 1 eller riskutbildning del 1 är den första i raden av två obligatoriska utbildningar där du som körkortsaspirant får lära dig om olika typer riskbeteenden i trafiken. Som till exempel hur olika distraktioner påverkar dig som förare samt vad det finns för regler gällande alkohol, droger och trötthet i trafiken. Du får även kunskap om hur statistik och olycksbenägenhet ser ut bland olika demografiska grupper. Ni kommer även diskutera varför statistiken ser ut så och hur man som förare kan vara utsatt för grupptryck eller invanda föreställningar som påverkar ens körning. På Globens Trafikskola genomför vi den här utbildningen minst en gång i veckan.

Erbjudande: 450 kr Ordinarie pris är 1199 kr

Risk 2

Risktvåan, som kanske mest är känd som “halkan”, är en fyra timmar lång utbildning som omfattar bilens beteende, mänskligt beteende och körning vid speciella förhållanden. På halkbanan får du en upplevelse och konkret förståelse för de svårigheter man kan ställas inför vid halt väglag. När du gjort risktvåan har du fått lära dig känna igen och undvika farliga lägen som kan uppstå i trafiken. Utbildningen är giltig i fem år.

Erbjudande: 2190 kr inklusive transport Ordinarie pris 2499 kr

Intensivutbildningar

Globens Trafikskola erbjuder intensivkurer i Stockholm till paketpris. Vi börjar med att göra en testlektion för att bedöma din nivå. Sedan, i samråd med din trafiklärare, bestämmer du vilken paketlösning som är rätt för dig. Vår intensiva körkortskurs håller ett högt tempo. Det är viktigt att förstå att inte allt kan gå lätt varje dag, utan du kommer successivt utvecklas till en bättre förare. Varje person är unik och lärande utförs enligt individens förutsättningar. Vi har försökt förklara hur mycket tid intensivpaketen kräver genom att ange dagar. Både riskutbildning och slutprov kräver dock ytterligare dagar.

Alla paketen innehåller Risk 1, Risk 2, Böcker och fri tillgång till teoritester online

Intensivpaket 1, 7 dagar, 10 körlektioner á 70 min
Erbjudande: 16.139 kr
Ordinarie pris: 19.297 kr

Intensivpaket 2, 9 dagar, 15 körlektioner á 70 min
Erbjudande: 22.389 kr
Ordinarie pris: 26.247 kr

Intensivpaket 3, 12 dagar, 20 körlektioner á 70 min
Erbjudande: 28.239 kr
Ordinarie pris: 33197 kr

Intensivpaket 4, 17 dagar, 30 körlektioner á 70 min
Lån av bil inkl. 50 min uppvärmning (OBS! Gäller endast inskrivna elever och som har utfört Godkänd utbildningskontroll)
Erbjudande: 42.339 kr
Ordinarie pris: 49.497 kr

Automatkörkort

Vi på Globens Trafikskola erbjuder automatkörkort till paketpris. Vi skräddarsyr ett individuellt paket för dig som vill ta ett körkort som endast gäller för automatisk växellåda. Du börjar med att göra en testlektion för att vi skall kunna göra en bedömning av vilken nivå du ligger på för att sedan välja paket efter det.

Då fler biltillverkare satsar på automatlådor verkar detta vara framtiden. Fördelarna med en automatisk växellåda är flera, för dig är den stora fördelen att du antagligen behöver mindre körlektioner. Skulle det vara så att man vill ha ett körkort för manuell växellåda efter att man tagit ett för automatisk så beställer man körprov för manuell. I det läget har du med dig mycket körvana gratis. Du behöver dessutom inte göra om vare sig risk 1, risk 2 eller teoriprovet. I princip behöver du bara öva på att köra med automatlåda samt att göra en ny uppkörning.

AM-körkort för moped klass 1, så kallad EU-moped

I vår mopedkurs ingår praktik och teori. Hela utbildningen tar cirka 12 timmar där fyra timmar är praktiska moment som övningskörning i körgård samt i trafik. Övrig tid ägnar vi åt teoretisk utbildning. Utbildningstimmar kan varierar beroende på hur bra du klara de olika momentet. För att klara alla moment måste du själv vara aktiv och studera utöver de lektionerna.I mopedutbildningen ingår även mopedboken, arbetshäfte, obegränsade teoritester online (även via mobilen) samt lån av moped och all skyddsutrustning.

För att få övningsköra måste du ha ett giltigt körkortstillstånd, vara minst 14 år och 9 månader, vara inskriven hos en utbildare och övningsköra där då privat övningskörning inte är tillåtet. För att bli godkänd på vår mopedkurs behöver du inte göra något körprov men du ska ha godkänt resultat på kunskapsprovet.

Erbjudande: 4995 kr Ordinarie pris 5500 kr

Ta första steget mot körkort idag!